ცნობილია, რომ „გარემოს“, როგორც გარკვეული პირობების ცნების გამოყენებას ხშირად აქვს ადგილი ევროპული ესთეტიკური ნააზრევის ისტორიაში, კერძოდ - ხელოვნების თეორიასთან მიმართებაში. შეიძლება ითქვას, რომ თანამედროვე ქართველი ფილოსოფოსის კონსტანტინე კაპანელის (1889-1952) ესთეტიკურ მოძღვრებაში მისი უშუალოდ და ცალსახად დასახელება თითქმის არ გვხვდება, თუმცა სწორედ ეს ტერმინი შეგვიძლია მივუსადაგოთ მის ნაშრომებში - “სოციალური ესთეტიკის საფუძვლები” [1925] და „ქართული სული ესთეტიკურ სახეებში“ [1932] - ასახული ძირითადი კონცეპტის შინაარსს, სახელდობრ, ბუნებრივი და სოციალური ‘მდგომარეობის’ თავისებურებათა საფუძველდებით ხელოვნების არსისა და დანიშნულების ახსნას. უფრო კონკრეტულად, კაპანელთან „გარემოს თეორიის“ ფორმულირება ასე შეიძლება გავიგოთ: საზოგადოებრივი მდგომარეობა როგორც გამოკვეთილ ვითარებათა ერთობლიობა ანუ, როგორც გარკვეული ფაქტორი, ზემოქმედებს მხატვრულ-ესთეტიკური შემოქმედების თავისებურებაზე; თავის მხრივ, ესთეტიკურ-მხატვრული შემოქმედება, როგორც განსაზღვრული პროცესი, ფლობს შესაძლებლობას, საკუთარი ბუნებით, გავლენა მოახდინოს სოციალური ყოფიერების შინაარსსა და ხასიათზე.
შეიძლება ითქვას, რომ მხატვრულ-თეორიული მსოფლმხედველობა „გარემოს თეორიის“ სახით ახალი იყო ქართული ესთეტიკური აზროვნებისთვის, თუმცა იგივეს თქმა ნამდვილად არ შეიძლება ევროპული ესთეტიკური ნააზრევის გადასახედიდან, რისი დადასტურებაც შესაძლებელია კვლევა-ძიებით დადგენილი გარკვეული პარალელებით:
ფრანგული განმანათლებლობის წარმომადგენელი ვოლტერი თავის ნაშრომში "ესთეტიკა" (1727) ვარაუდობს, რომ ხელოვნება აღწევს განვითარების უმაღლეს საფეხურებს როგორც ძლიერი მეფეების მმართველობის პერიოდში, ასევე, სათანადო ეკონომიკურ პირობებში. მართალია, ვოლტერი დიდ მნიშვნელობას ანიჭებს კლიმატის გავლენასაც ხელოვნებაზე, მაგრამ მაინც არ თვლის ამ ფაქტორს გადამწყვეტად, რადგან მიიჩნევს, რომ "გენიალური შემოქმედი შეიძლება დაიბადოს ნებისმიერ კლიმატურ პირობებში". ცოტა მოგვიანებით, ფრანგი ფილოსოფოსი და სოციოლოგი შარლ ლუი დე მონტესკიე თავის ნაშრომში „კანონთა გონი“ (1748) ხაზს უსვამს იმ გარემოებას, რომ სოციალური ცხოვრების ყველა ასპექტი, მათ შორის ხელოვნება, ექვემდებარება ბუნებრივ კანონებს. ის ხელოვნებას განიხილავს პირდაპირ კავშირში ძირითად სოციალურ პრობლემებთან, სოციალური ცხოვრებისა და პოლიტიკური სისტემის სხვადასხვა ასპექტებთან. ამ მხრივ ძალიან დიდ ინტერესს იწვევს მისი დასკვნა იმის შესახებ, რომ „სატირული ნაწარმოებები სრულიად უცხოა დესპოტური სახელმწიფოებისთვის“. გერმანელმა ხელოვნების თეორეტიკოსმა იოჰან ვინკელმანმა თავის ნაშრომში „ანტიკურობის ხელოვნების ისტორია“ [1763] ანტიკური ხელოვნების არსებითი ნიშნების განმსაზღვრელად დაასახელა ბუნებრივი გარემო-პირობები, კერძოდ, კლიმატი და სახელმწიფოს მმართველობის ფორმა, ანუ ძველბერძნული პოლისის პოლიტიკური თავისუფლება.
ამდენად, კაპანელის ფილოსოფიაში ხელოვნების გააზრება „გარემოს კონცეფციაში“ თავისებური ინტერპრეტირებით იმეორებს ევროპულ აზროვნებაში ჯერ კიდევ განმანათლებლობის ესთეტიკიდან დამკვიდრებულ აზრს იმის შესახებ, რომ მხატვრული შემოქმედების შესაძლებლობა იქმნება ხელოვანისა და გარემოს ურთიერთობაში: მხატვრული სახის შექმნამდე წარმოსახული იდეის კორელატი ხანგრძლივად ტრიალებს იმ ბიო-სოციალურ სფეროში, რომელშიც იმყოფება ხელოვანი; შესაბამისად, ხელოვნების ბუნების სპეციფიკა [რაც არ უნდა ინდივიდუალისტური იყოს იგი ფორმით ან ფერითი კონსტრუქციით] განპირობებულია გარკვეული ბუნებრივი და სოციალური მდგომარეობით.
პრეზენტაცია
უკან |